Filament recycling samenwerking

UP User Group in Netherlands
Post Reply
realrouge

Filament recycling samenwerking

Post by realrouge » Wed Apr 10, 2013 8:37 am

Ik wil graag even peilen of er interesse is in een gezamleijk recycling project voor filament

Idee is om gezamelijk bijvoorbeeld een Filabot (http://filabot.com/) te kopen om die te gebruiken om filament te maken van oa het overgebleven support materiaal.
En we kunnen natuurlijk ook experimenteren met ander plastic afval zodat we helemaal "groen" bezig zijn :)

Wat zeggen jullie er van?

pp3dp.nl

Re: Filament recycling samenwerking

Post by pp3dp.nl » Wed Apr 10, 2013 8:56 pm

Ik vind het wel een leuk idee, ik heb pas een Ramen extruder van makibox besteld maar dat is nog steeds een concept en geen eindproduct. Het moeilijke van afval/rafts is denk ik de uiteindelijke samenstelling van je filament. Up ABS heeft een hoge smelttemperatuur en veel andere wat lager.

Ook heb ik pas gemerkt dat sommige filamenten additieven hebben. Zo heb ik laatst wat FormFutura ABS geprint en wat geprobeerd op te lossen in aceton om te kunnen lijmen maar het wil niet mengen. Ik denk dat er een soort was in zit voor de glans of als vulstof. En het schijnt dat er in Stratasys ABS ook Polycarbonaat zit verwerkt.

Dit hoeft geen problemen te geven maar in kleine hoeveelheden zal dan denk ik de samenstelling sterk varieren.

Nu gooi ik alle rafts en zo bij het kunststof recycle afval maar het kan natuurlijk groener :-)

Oland

Post by Oland » Thu Apr 11, 2013 12:44 pm

pp3dp.nl wrote:Ik vind het wel een leuk idee, ik heb pas een Ramen extruder van makibox besteld maar dat is nog steeds een concept en geen eindproduct. Het moeilijke van afval/rafts is denk ik de uiteindelijke samenstelling van je filament. Up ABS heeft een hoge smelttemperatuur en veel andere wat lager.

Ook heb ik pas gemerkt dat sommige filamenten additieven hebben. Zo heb ik laatst wat FormFutura ABS geprint en wat geprobeerd op te lossen in aceton om te kunnen lijmen maar het wil niet mengen. Ik denk dat er een soort was in zit voor de glans of als vulstof. En het schijnt dat er in Stratasys ABS ook Polycarbonaat zit verwerkt.

Dit hoeft geen problemen te geven maar in kleine hoeveelheden zal dan denk ik de samenstelling sterk varieren.

Nu gooi ik alle rafts en zo bij het kunststof recycle afval maar het kan natuurlijk groener :-)

Hi,
een OT vraagje.
Wat is het voordeel van aceton?
Ik gebruik thinner en ik krijg de indruk dat dat ABS beter oplost en/of lijmt of
zit daar ergens een nadeel aan?
b.v.d.
Hans.

scubamatt41

Post by scubamatt41 » Thu Apr 11, 2013 6:51 pm

Goed punt Marthijn,

Ik denk ook dat de verschillen in filament samenstelling en qua kleur, gecombineerd een "excotisch" filament opleverd.
Always breath out on the way UP

pp3dp.nl

Post by pp3dp.nl » Mon Apr 15, 2013 12:45 pm

Ik moest even zoeken maar thinner is een mengsel van verschillende oplosmiddelen. En daar ga je al, het verschilt per fabrikant en ABS lost niet overal in op (zoals volgens mij isopropylalcohol).

Aceton is een keton en styrenen lossen daar graag in op. MEK (methyl ethyl keton) werkt schijnbaar nog beter maar wordt giftiger beschouwd dan aceton. MEK is ook iets moeilijker te vinden, ik heb het wel eens bij een schilderswinkel gezien.

Dus ik gebruik altijd aceton hoewel ik het wel erg vindt stinken. Wees ook voorzichtig met de dampen, erg licht ontvlambaar.

Oland

Post by Oland » Mon Apr 15, 2013 7:51 pm

pp3dp.nl wrote:Ik moest even zoeken maar thinner is een mengsel van verschillende oplosmiddelen. En daar ga je al, het verschilt per fabrikant en ABS lost niet overal in op (zoals volgens mij isopropylalcohol).

Aceton is een keton en styrenen lossen daar graag in op. MEK (methyl ethyl keton) werkt schijnbaar nog beter maar wordt giftiger beschouwd dan aceton. MEK is ook iets moeilijker te vinden, ik heb het wel eens bij een schilderswinkel gezien.

Dus ik gebruik altijd aceton hoewel ik het wel erg vindt stinken. Wees ook voorzichtig met de dampen, erg licht ontvlambaar.

Ok dat is duidelijk, bedankt.
Dus raam open (dat kan nou weer :) ) en een beetje uitproberen.

Hans

swort

Post by swort » Wed Sep 04, 2013 6:07 pm

Ik heb hier tassen vol met rest materiaal, geheel gesorteerd in kleur en type (abs/pla/nylon/Polystyrene)

Volledig mee te nemen voor €20,- per tas (zo'n AH plastic tas vol). Hiermee kun je ongeveer 3-5 filament spoelen mee vullen (1kg per rol).
Ik ben wel van plan nog zo een filastruder of filabot te kopen. Dus weg is weg..;)

Verder vond ik het wel een goed idee om gezamelijk te werken hiermee. Afhankelijk van de filament diameter (mijne is 1.75mm).

Hebben jullie ook 3d hubs? Dit is een nederlands bedrijf die mensen bij elkaar brengt om 3d prints bij JOUW te bestellen.
http://www.3dhubs.com/

realrouge

Post by realrouge » Fri Sep 06, 2013 2:29 pm

Ik heb ook een 3dhub. Utrecht is onlangs opengesteld.
Als je een filastruder gaat kopen dan kunnen we dus voor zacht prijsje bij jou gaan recyclen? :)
Wil misschien ook nog eens kijken of ze bij zo'n fablab interesse hebben in zo'n filastruder...

Post Reply