Warping

UP User Group in Netherlands
Yakuza

Warping

Post by Yakuza » Mon May 12, 2014 9:30 pm

Hallo,
Het is een onderwerp die ik al meerdere keren ben tegengekomen maar mijn technisch Engels is spijtig genoeg niet zo denderend.
Heb enkele muntstuk staanders geprint en ondervind ook wat warping of krom trekken.
Kan iemand mij aub vertellen vanaf stap 1 om dit te voorkomen of in te stellen.
Spijtig genoeg kan ik nog geen pb sturen om zo te communiceren.
Is er iemand bereid om me op de goede weg te helpen?

Groeten Kevin

D3rax

Re: Warping

Post by D3rax » Tue May 13, 2014 6:43 am

Er zijn een aantal dingen die je kunt proberen:

-In de eerste plaats check of je printbed level is, geloof dat je een up mini hebt, in dat geval zul je software matig je printbed moeten levelen. Dit staat beschreven in de handleiding.
-Check je nozzle hight, ook dit staat goed beschreven in de handleiding (deze twee punten zijn curciaal voor goede prints en moet je regelmatig checken).
-Zorg er voor dat er geen tocht of andere koude lucht is. Het is altijd aan te raden om een enclosure te gebruiken. Sterker nog ik zou een afzuiging maken zodat je ook die nare ABS dampen kwijt bent (deze zijn niet gezond!), ik gebruik dit http://www.thingiverse.com/thing:53077. Heel eenvoudig zelf te maken en werkt perfect.
-Laat het printbed langer op warmen (optie preheat).
-Je zou nog haarspray op het prefboard kunnen spuiten voor extra "grip".
Up! Plus

Yakuza

Post by Yakuza » Tue May 13, 2014 8:16 am

Bedankt voor je snelle antwoord!
Ik ben toch voor de up plus 2 gegaan.
De eerste lagen die je kan afbreken blijven goed kleven het zijn de lagen hier op die warping vertonen.
Wat wil zeggen dat een deel van het te printen voorwerp loskomt van het ondersteuningsbed.
Die voor opwarming ga ik zeker proberen .
De calibratie gebeurt automatisch en daar kan je niet echt iets verkeerd mee doen denk ik.

Groeten Kevin

D3rax

Post by D3rax » Tue May 13, 2014 10:47 am

Ik heb geen ervaring met de automatische calibratie. Lees hier op het forum gemengde berichten over. Je kunt de calibratie manueel testen, door een a4tje dubbel te vouwen en vervolgens de printkop naar de vierhoekpunten te sturen en bij elke hoekpunt het dubbelgevouwen papiertje tussen de nozzle en het printbed schuiven. Als dit op alle 4 de punten dezelfde weerstand geeft (zou een klein beetje stroef moeten gaan bij de juiste nozzle hoogte) dan is het goed gekalibreerd.
Up! Plus

Yakuza

Post by Yakuza » Tue May 13, 2014 12:43 pm

Ald de gaatjes verstropt geraken op je prefboard heb je dan ook meer kans op warping van de bouwlaag?
Was de basis van een botsauto aan het printen met pre heated bord en automatische callibratie en eerste lagen loste na 20 min printen.
Met een nieuw bordje lijkt het voorlopig te lukken.
Is het ook aangeraden om bij elk matriaal voor te heaten? ABS,PLA en andere.
Wat is dat juist met blauwe schilderstape?
Heeft iemand dit al getest en gaat dit met alle blauwe tapes?
Het goede aan de software van Up is dat je redelijk wat kan instellen.
Het nadeel als beginner is dat je redelijk wat kan instellen :lol:
groeten.

D3rax

Post by D3rax » Tue May 13, 2014 12:51 pm

Verstoppen van de gaatjes is geen probleem, plastic dat in de gaatjes zit smelt en zorgt juist voor een goede binding. Ik heb alleen maar goede ervaringen met de prefboards, deze zijn eingelijk ook het meest gebruiksvriendelijk en "foolsproof". ALs je PLA print zou je blauwe tape kunnen gebruiken, ik zou dit persoonlijk niet doen.

Bij PLA moet je niet preheaten, als je PLA print moet je de printer in PLA stand zetten, dan is de verhitting van het prinbed juist uitgezet.

De instellingen van de software zijn juist zeer beperkt (zeker ten opzichte van andere printers) en hebben eingenlijk geen effect op het voorkomen van Warping. Met de instellingen kun je resolutie, snelheid en enkele instellingen ten opzichte van support materiaal (wel/geen raft, wel/geen support, veel/weinig support, veel/weinig infill) en daarmee heb je het eigenlijk wel gehad. Als beginner zou ik alles gewoon op standaard laten staan, dan zit je altijd goed. Later kun je wat met de instellingen gaan rommellen.

De software is juist zeer gebruiksvriendelijk en zo gemaakt dat een beginner niks hoeft in te stellen, gewoon model laden en printen.

Je warping probleem zul je niet of in ieder geval slechts beperkt kunnen oplossen met software instellingen ben ik bang.
Up! Plus

D3rax

Post by D3rax » Tue May 13, 2014 12:56 pm

Wat je wel nog kan proberen is om tijdens het begin van de print (dus raft en eerste paar lagen van het model) de windbarrier dicht te laten. Dat is het klepje dat onder fan van de extruder zit. Je zou het ook gedurende de hele print dicht kunnen laten, zorgt er wel voor dat support materiaal wal lastiger te verwijderen is.
Up! Plus

Yakuza

Post by Yakuza » Tue May 13, 2014 8:56 pm

D3rax wrote:Ik heb geen ervaring met de automatische calibratie. Lees hier op het forum gemengde berichten over. Je kunt de calibratie manueel testen, door een a4tje dubbel te vouwen en vervolgens de printkop naar de vierhoekpunten te sturen en bij elke hoekpunt het dubbelgevouwen papiertje tussen de nozzle en het printbed schuiven. Als dit op alle 4 de punten dezelfde weerstand geeft (zou een klein beetje stroef moeten gaan bij de juiste nozzle hoogte) dan is het goed gekalibreerd.
Man wat is dat voor een zooi die afstelling.
Hoe kan je nu met die 3 vijsjes de 4 hoeken van je printbed perfect regelen?
Heb er een voelermaat bij genomen en ben al bijna heel de avond bezig. :oops:
Heb je soms tips?

Groeten.

Edit
3u07 snachts en nog geen perfecte print :(
Ik begin te vermoeden dat 1 van de problemen is dat de nozzle te hard drukt op het te printen voorwerp en zo het voorwerp stilaan los wringt van de basislaag.
Voor het niet hechten van de laag kom ik ook niet verder.
Zijn dus 2 problemen en de moed zakt al beetje in mijn schoenen.
Dacht dat het voor 1500€ toch iets gemakkelijker was in gebruik.

D3rax

Post by D3rax » Wed May 14, 2014 12:50 pm

3D printen heeft nu eenmaal een behoorlijk steile leercurve. Het feit dat je veel geld voor iets hebt betaald wil niet zeggen dat je het daarom zomaar kunt gebruiken. Een nieuwe auto van 25.000 euro kun je ook niet goed besturen zonder rijbewijs. Je zult er in moeten groeien. Ook raad ik je aan de handleiding goed te lezen en instructie filmpjes van UP! en Afinia! te bekijken, hier leer je veel van.

Het is jammer dat de automatische optie van de plus 2 niet goed blijken te werken, maar op zich is het manueel afstellen niet lastig zordra je het onder de knie hebt. Je geeft aan dat de nozzle te hard drukt op het te printen voorwerp. Dit betekent dat de nozzle te dicht op het printbed staat (waarschijnljik hoor je af en toe ook een soort van kloenk kloenk kloenk geluid?). Zoals ik aangaf moet de ruimte tussen de nozzle en het printbed zo zijn dat er een dubbel gevouwen a4tje tussen past en dit met een beetje weerstand heen en weer kan schuiven. Gezien dit probleem en je problemen met de automatische calibratie zou ik het volgende proberen.

Doe een volledige automatische calibratie van het printbed en de nozzle height. Vervolgens ga je met een dubbel gevouwen a4tje controleren of de nozzle height goed is en het printbed level is. Eerst moet je weten welke nozzle height de printer heeft opgeslagen via de automatische calibratie. Als ik me niet vergis kun je die aflezen in het "print" scherm. Dit verschijnt als je een model laadt en op print klikt. Schrijf de nozzle height op en ga naar het maintenance menu. Vul bij de platform height de waarde van de nozzle height in en klik op "go". Zet de nozzle in het centrum van het bed en kijk of een dubbel gevouwen a4tje tussen de nozzle en het bed past en dit met een beetje frictie heen weer valt te schuiven. Controleer vervolgens de vier hoek punten en kijk of deze ongeveer even veel weerstand geven. Als dat zo is dan is alles in orde que nozzle heigt en bedlevel.

Zo niet, probeer dan manueel te calibreren. Ga naar het maintaince menu, zet de nozzle in het midden van het printbed. Breng het printbed omhoog tot dat het a4tje zich met een beetje weerstand vastklemt, en ga de 4 punten na, kloem wel met de 3 schroefjes tot dat alle hoekpunten nagenoeg gelijk zijn en stel desgewenst de nozzle height nog een beetje bij.

Lijkt mij dat het principe zo wel duidelijk is. Zal allemaal niet direct goed gaan, maar na wat proberen lukt het van zelf.
Up! Plus

Yakuza

Post by Yakuza » Wed May 14, 2014 4:04 pm

Heb juist je Nederlandstalige beschrijving gevonden en ga deze nu uitproberen.
Man had het simpeler verwacht.
He speciaal deze gekocht omdat ik geen geklooi wou met kalibratie en nu lijkt dit automatische gedeelte niet te lukken.

Yakuza

Post by Yakuza » Wed May 14, 2014 4:36 pm

Ok. heb de automatische kalibratie gedaan.(135.31 nuzzle hight)
Ben ik naar maintenece gegaan, nozzle naar het midden en afstand is te groot.
Nuzzle distance kleiner gemaakt tot dubbel A4 frictie vertoont. (135.6)
Nuzzle naar NR afstand ok.
Nuzzle naar FR afstand ok.
Nuzzle naar FL minder tot geen frictie
Nuzzle naar NL minder tot geen frictie
Als ik nu aan de vijsjes draai tot FL en NL ok is dan veranderd de afstand ook van NR en FR.
Als ik deze terug regel veranderd het weer.
zo blijven we bezig.
Ben nu al 2 dagen aan vijzen aan het draaien bijna dag en nacht.
Al een geluk heb ik geen baseball bad :lol:

Yakuza

Post by Yakuza » Wed May 14, 2014 6:14 pm

Zo, de printer staat terug return 2 sender.
De manuele fijnafstelling lijkt na 2 dagen en een hele nacht niet te lukken.
Of het probleem zit bij mij of er zit iets niet in de haak bij dit (mijn) toestel waardoor een juiste kalibratie niet mogelijk is.
Ik ben op een video van de verkoopsite afgegaan om deze printer te kopen.
Het product is niet wat ze beschreven.
Over manuele kalibratie word er niet gesproken en de automatische kalibratie werkt niet of niet naukeurig.
Ekel bij de Mini werd dit wel gemeld en daarom heb ik juist de plus 2 genomen.
Voor die kostprijs verwacht ik toch dat alles werkt.
Ik wil jullie vooral bedanken voor de info en hulp die ik heb gekregen.
Ik stap zeker niet af van het 3D printen en iedere printer zal zo zijn voor en nadelen hebben en heb gekozen om mij een ander merk toe te sturen.

Groeten Kevin

D3rax

Post by D3rax » Thu May 15, 2014 8:51 am

Welk merk als ik vragen mag? Ben benieuwd wat je ervaringen met de andere printer zijn!
Up! Plus

Yakuza

Post by Yakuza » Thu May 15, 2014 10:32 am

Hey D3rax.
Probeer de stress momenten achter mij te laten en het hele gebeuren meer als 3d printer test te bekijken.
De verkoper heeft me bij de volgende printer ook een niet tevreden cash back belooft.
De volgende printer die ik ga testen :D is hopelijk een degelijk Nederlands product.
De Leapfrog creatr single extruder.
Als ik de specificatie bekijk van de pp3dp en de leapfog komt de leapfrog er beter uit.
Maar dat is op papier natuurlijk.

Laagdikte van de Leapfrog bv 0,05 - 0,35 mm en van de pp3dp 0,15 - 0,40 mm
Maar nogmaal is op papier.
Heb nu al behoorlijk wat tijd gestoken in beoordelingen van de Leapfrog te lezen en moet zeggen er zitten er positieve maar ook heel wat negatieve tussen.
Als ik het eerste geprint onderdeel bekijk dat "redelijk" gelukt is met de pp3dp en de foto's op het internet van de leapfrog lijkt het of pp3dp redelijk naadloos print en de Leapfog meer te zien is van de onderlinge lagen.
Maar ja ik ga af op foto's dus geef ik het voordeel van de twijfel.
Wat wel een zichtbaar voordeel is van de Leapfrog ook al heb ik hem nog niet) is de website van de maker en talloze instructie video's van uitpakken tot printen.
De software is opensource wat dan weer nadeliger is voor een beginner zoals ik tegenover de toch wel gemakkelijk software van de pp3dp.
Ik ben (zeer voorzichtig uitgedrukt) redelijk op de hoogte van techniek, de pc waar de printer aanhangt heb ik zelf gemonteerd.(ja voor sommige is dit ook een koud kunstje :D )
Van beroep ben ik vrachtwagen technieker dus afstellen en electriciteit hoort tot de job.
Ik blijf er bij dat de afstelling die normaal automatisch zou moeten gaan bij de pp3dp omslachtig was en niet manueel fijn af te stellen.
Ik spreek enkel van het toestel dat hier heeft gestaan.
Heb ook nagedacht over het feit dat je zei, wat ben je met een auto van 25000€ als je er niet mee kan rijden. Je moet eerst lerren rijden.
Daar heb je voor 100% gelijk in.
Maar als deze auto zowel automatisch schakeld als manueel maar enkel manuele stand werkt gaat hij ook return 2 sender niet?
Als je wil hou ik je op de hoogte van de Leapfrog?

groeten Kevin

D3rax

Post by D3rax » Thu May 15, 2014 2:26 pm

Dat zou mooi zijn! Nadat ik de UP gekocht had, kwam de dualextruder van Leapfrog onder mijn aandacht. Ben van plan om op termijn misschien wel een keer over te stappen. Wat mij betreft kun je je bevindingen hier wel een keer posten.

Maar hou er wel rekening mee dat de leapfrog geen automatische calibratie heeft (of vergis ik mij nu). Dus ook bij deze printer zul je nozzle height en platform level moeten instellen. Hopelijk gaat je dit beter af dan op de UP!
Up! Plus

Yakuza

Post by Yakuza » Thu May 15, 2014 2:41 pm

D3rax wrote:Dat zou mooi zijn! Nadat ik de UP gekocht had, kwam de dualextruder van Leapfrog onder mijn aandacht. Ben van plan om op termijn misschien wel een keer over te stappen. Wat mij betreft kun je je bevindingen hier wel een keer posten.

Maar hou er wel rekening mee dat de leapfrog geen automatische calibratie heeft (of vergis ik mij nu). Dus ook bij deze printer zul je nozzle height en platform level moeten instellen. Hopelijk gaat je dit beter af dan op de UP!
Zoal ik ook zei in het Engelse gedeelte van het forum is dat het een Nederlands product is en bij problemen het gemakkelijker zal zijn om te communiceren met de producent en niet met de verkoper .
Heb de verkoper ook ingelicht dat indien leapfrog niet naar wens is deze ook word teruggestuurd .
Je moet niets verkopen voor de gemiddelde consument als dit niet zo is.
Als werken met deze printer niet lukt vermoed ik dat 3D printen nog niet geschikt is voor de gemiddelde thuis consument.
Dan vraag ik mijn geld terug wat ook een optie is en dan wacht ik nog een paar jaar.

Groeten Kevin

Yakuza

Post by Yakuza » Fri May 16, 2014 11:01 am

Zo vandaag de leapfrog aangekregen.
Man wat een verpakking. Solide houten kist.
De instructie video's op hun site zijn duidelijk.
Op het printbed staat een geprinte verkeerskegel. Deze is geprint om de kalibratie in de fabriek te kontroleren.
Als eerst alles mooi uitgepakt en software geinstalleerd volgens de video's.
Om de kegel te verwijderen en zelf aan de slag te gaan moet het printbed verwarmd worden zodat kegel gemakkelijk lost.
Tijdens het opwarmen het mooie design aan het bewonderen en wat zie ik ???????
Een steun die bepaalde assen op zijn plaats houd is gescheurd.... aaaaarrrrrrr.
Ik vermoed dat de bout die er door loopt te vast is gezet in de fabriek.
Verkoper gecontacteerd en zij zullen de printer komen ophalen, wisselen of terugbetalen.
Omdat ik denk dat dit defect op korte termijn de print kwaliteit niet zal beinvloeden heb ik gevraagd of ik de printer eerst mocht testen voor ze hem komen ophalen.
Dan kan ik beslissen tussen wissel als de kwaliteit goed is en refund als deze niet aan men verwachtingen beantwoord :D
De printer werkt met G-code heeft een Arduino moederbord.
Stl files worden omgezet naar G-code met een slicer die tot de leapfrog software behoord.
2 Printen gepland
Een kikker die mee in het archief zit van de software van Leapfrog.(deze zou normaal optimaal moeten zijn)G-code
Daarna een thingiverse Stl omzetten met de slicer en deze afdrukken en kwaliteit vergelijken.
De kegel die in het fabriek is geprint met deze printer beloofd veel goeds maar is natuurlijk door proffesionelen geprint met ideale settings.

Ik hou je op de hoogte.

D3rax

Post by D3rax » Fri May 16, 2014 12:39 pm

Klinkt goed, misschien kun je de steun zelf printen en vervangen ;)
Up! Plus

Yakuza

Post by Yakuza » Fri May 16, 2014 1:53 pm

Update,
Printen lukt niet hahahaha.
Op het printbed moet je een stikker kleven voor de hechting van je te printen voorwerp.
Bij de eerste beweging gaat de nozzle over de stikker en scheurt hem in flarden .
De handleiding brengt geen oplossing of werkt niet bij mijn probleem en de helpdesk is niet bereikbaar.
In het Nederlands zeker niet in het Engels misschien wisten ze mij te vertellen aan de telefoon bij leapfrog.
In het beste geval de eerst volgende werkdag??
Waar ik werk is de support 7/7. 24/24 bereikbaar :D
Ik ga er nog eens goed moeten over slapen want als mijn humeur zo blijft als nu staat hij maandag terug in de kist.

Yakuza

Post by Yakuza » Fri May 16, 2014 3:19 pm

Bijna klaar voor poging 2. :shock:
Na een hele hoop lezen ben ik er achtergekomen dat de sensor voor de Z as niet goed staat.
Deze aangepast na veel pogingen en hopelijk staat hij juist nu.

Post Reply