Nieuw uit Belgie

UP User Group in Netherlands
Post Reply
Yakuza

Nieuw uit Belgie

Post by Yakuza » Fri May 09, 2014 6:46 pm

Hallo Noorderbuuren.
Ik sta op punt om een up mini te kopen en zou de gebruikers die er al langer ervaring mee hebben hier om hun mening willen vragen.
Hier enkele vraagjes.
1) je ziet weinig detail foto's op het net dus vraag ik me af hoe gedetailleerd is zo een print?
Is het een ruw oppervlak of kan je er echt gave,gladde prints mee doen.
2) het filament van pp3dp is beperkt in keuze.welke alternatieven heb je die zonder probleem werken.
3) het is nog duur "speelgoed" wat me een beetje zorgen bied is de calibrering. Lijkt het moeilijk of is het best te doen?

Gelukkig word de up ook verdeeld door coolblue tegenwoordig dus geen lange wacht tijden. Vandaag besteld morgen in huis policy.

Hoop hier nog veel op te steken en misschien ook de stap te nemen naar 3D printing.

Groetjes

Yakuza

Re: Nieuw uit Belgie

Post by Yakuza » Mon May 12, 2014 7:31 am

Hallo, er zit blijkbaar veel vertraging op het posten van een bericht en het moment dat het hier effectief leesbaar is :?
Heb ondertussen de plus 2 besteld ipv de mini.
Zou vandaag hopelijk geleverd worden. Spannend :D

Zuider

Post by Zuider » Sat May 31, 2014 3:48 pm

Hallo Zuiderbuur,

Ik heb een UP mini en ook een Plus 2 sinds een maand, probeer je te helpen
1.
Het oppervakte wordt steeds vlakker. Het is nog niet spiegelglad maar met de juiste filament voel niet eens meer de lagen. Om je een idee van de gladheid te geven, Ik heb een buro van meubelplaat en dat is ongeveer even glad
2.
Ik koop mijn filament bij kunstofshop.nl en zij hebben nu ook hogere kwaliteit ABS in veel kleuren en koop ik soms bij formfutura. PLA heb ik wel maar gebruik het niet . Nylon ben ik net aan het proberen.Eigenlijk zie ik tot nu toe weinig redenen om niet met ABS te blijven werken
3. DE prijs is juist gezakt en het calibreren is juist heeel eenvoudig , ik heb reeds andere 3d printers gehad en deze waren juist moeilijk te calibreren. Ik heb echt na een kwartier de eerste print gestart en die was goed.

Als je er 1 koopt, dan zou ik wel een behuizing van internet halen. Dan heb je mider last van vervorming

Had je nog meer vragen, stel ze gerust
Met vriendelijke Groet,
Richard

realrouge

Post by realrouge » Thu Nov 13, 2014 10:18 am

Beetje laat maar toch welkom! :)

Ik heb de up mini sinds maart 2013 en nog steeds erg tevreden.

Voor wat betreft je vragen:

ad 1: de mini print 0,2mm layers en de plus 0,15mm. Je zal direct uit printer de laagjes altijd zien en het hangt soms ook wat af van kwaliteit ontwerp (de 3d file).
Er zijn op internet diverse methodes te vinden om modellen verder te bewerken waarbij de zogenaamde acetone vapouring voor ABS plastic de mooiste lijkt. Moet er zelf nog mee experimenteren maar zie bijvoorbeeld deze up mini gebruiker:
http://www.thingiverse.com/dionlevi/makes

soms print ik met lagere resulutie en ook dan vind ik de finishing nog steeds erg goed. En scheelt wel enorm veel printtijd dus experimenteer ermee.

ad 2: Hoewel ik de meegelverde filament van pp3dp tot nu toe de beste vond koop ik de filament bij verschillende leveranciers vanwege de prijs. Meeste gekocht bij http://www.formfutura.com/ maar ben nu aan het uitproberen met materiaal van http://colorfabb.com/
Beide Nederlands.

ad 3: bij de up moet je zelf calibreren en dat is wel beetje gepruts maar niet moeilijk. krijg hem niet 100% level maar bij meeste prints geen echte problemen mee gehad.
Heb hem wel af een toe opnieuw moeten calibreren maar ligt waarschijnlijk ook aan hoe vaak je print.

extra:

- check 3dhubs.com om je printer in te zetten als lokaal mini print fabriekje waar je wat mee kan verdienen
- zie oa http://www.pp3dp.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=5578 voor suggesties gebruik 3d ontwerp software
- naast abs (wat ik meeste gebruik) en PLA zijn er ook diverse specialiteiten zoals flexpla (rubberachtig materiaal), laywood (houtachtig materiaal) etc.
- neem aan dat je thingiverse.com al kent en anders bij deze :)

suuk6 !

Post Reply