Details in Dutch

UP User Group in Netherlands
scubamatt41

Re: Details in Dutch

Post by scubamatt41 » Sun Mar 03, 2013 9:36 am

D3rax wrote: Mathijn heb jij nog tips om de support beter los te kunnen krijgen? Andere instellingen of misschien een extra fan toevoegen die over de print blaast (dit schijnt te helpen bij PLA)?

Ik denk dat ik op termijn een temp mod ga kopen of maken, zodat de extrusion temperatuur rond de 145 graden komt (aanbevolen temp voor nylon).
Nee sorry Xander, ik heb geen tips. Tot nu toe heb ik alleen even een glijlagertje / busje van nylon geprint voor een mini Delta die ik aan het bouwen ben. Dit busje heeft een klein "foot printje" wat raft betreft. Het was ook zo los.
Maar het is zeker sterk spul. :) Behoorlijk glijvast

Als je een temp control wilt, is die van artylor niets voor je?
Always breath out on the way UP

D3rax

Post by D3rax » Sun Mar 03, 2013 8:16 pm

Tja dat is wel een mooie oplossing, maar ik geloof dat hij er rond de 80 pond voor vraagt, maar het biedt natuurlijk wel veel flexibiliteit. Ik ga er nog eens over nadenken ;)
Up! Plus

realrouge

Post by realrouge » Wed Mar 06, 2013 10:15 pm

update: de up mini is binnen! Netjes een week na bestelling....
Maar wordt pas van het weekend dat ik er wat mee ga doen want zag in handleiding al een hele setup voor extruder afstellen en calibreren etc....

keep u all posted

scubamatt41

Post by scubamatt41 » Thu Mar 07, 2013 2:29 pm

Hi Gilbert,

Ik heb even gebeld met de Builder makers en de Zres is 0.1mm / XY is 0.2mm.
Voor een printer met een volume van 220x210x175 mm is dat niet gek Volgens de maker is deze printer is op PLA ontwikkelt. Heeft daarom geen heatbed.
Mogenlijk komt er een versie met twee extruders en een die ook ABS kan "handelen"

Success met de mini :)

realrouge

Post by realrouge » Mon Mar 11, 2013 12:34 pm

Eindelijk toe gekomen aan testen met de up mini en het werkt! :)
Eerste model geprint (doodshoofd versie via printcraft: http://printcraft.org/)
Zie wel dat de onderkant beetje opkrult dus denk dat afstand nozzle to bed nog wat te groot is?!
Of beter pre-heaten van bed?

Verder geen calibratie uitgevoerd en lijkt (nog) niet nodig te zijn of adviseren jullie dat wel?

Gilbert

scubamatt41

Post by scubamatt41 » Mon Mar 11, 2013 8:50 pm

Hi Gilbert,

Leuk dat alles werkt, ik weet zeker dat je veel printplezier gaat beleven. Zowiezo is afstand Nozzle-Bed belangrijk evenals calibratie.

Mijn voorgaande problemen met calibratie lijken te zijn verholpen doordat ik alle software opnieuw heb geinstalleerd. Daardoor zag ik dat de juiste wel werden verwerkt. :?

D3rax

Post by D3rax » Tue Mar 19, 2013 10:46 pm

Hey Matthijn, ik wil ook eens pmma gaan proberen. Dit zijn toch plexiglas platen die ze in de bouwmarkt verkopen? Ik vroeg me alleen af waar jij voor 3 euro zo'n plaat uitgehaald hebt? Ik heb voor de ombouw van de printer gekeken voor plexiglas maar dat was best prijzig en alleen in 50x50 te krijgen als kleinste maat.

Ik ben wel erg benieuwd, want ik wil toch echt eens raftless proberen te printen! Blijft nylon trouwens ook goed plakken op de pmma?

Over nylon gesproken, ik heb nog eens uitvoerig getest met de Taulman. Behalve de gopro mounts heb ik ook prints met minder complexe support geprobeerd en ik moet zeggen dat het verwijderen dan best te doen is. Ook heb ik een weerstandje (6 ohm) met schakelaar tussen de temp sensor gezet zodat ik rond de 245 graden kan printen. Dit verbeterd het verwijderen van de support aanzienlijk, maar ik had wel het idee dat er meer "strings" ontstonden. Ik heb ook een 8 ohm weerstand geprobeerd, dan is het verwijderen van de support vergelijkbaar met de oem abs, maar de nylon is dan wel een stuk minder sterk omdat de binding minder is.

Het beste is dus om de support instelling zo te zetten dat de support minimaal is en op de standaard temp te printen, alleen bij zeer complexe support is de temp mod nodig.

Ik heb tot slot wel het idee nu ik de rol nylon een aantal weken op de printer heb zitten er meer vocht in de nylon zit omdat de prints nu ruwwer zijn en wat onregelmatiger zijn, dus ik heb nu een vocht vreter in mijn ombouw gezet naast de printer. Kijken hoe dat gaat werken :D
Up! Plus

scubamatt41

Post by scubamatt41 » Wed Mar 20, 2013 8:01 am

Hi Xander, De PMMA heb ik bij de plaatselijke FIXET gehaald maar ik neem aan dat elke bouwmarkt zoiets wel heeft. Het koste mij € 2 per plaatje van 138x138x2mm. Gewoon op maat laten zagen. Nylon heb ik alleen op het originele geperforeerde bordje geprint omdat die al onder de machine lag. Het resultaat was voor mij goed genoeg om het niet op andere bordjes te proberen. Maar zo ongeveer alles blijft op PMMA zitten. Ook de laywoo 3d blijft goed "placken :D " Er zijn ook uitzonderingen zoals de frost white van FoFu, die moet weer op perfboard. Heb je nog meer van FoFu geprobeerd? Die vochtvreter zat bij mij ook gelijk in de anti fume box. Wel belangrijk om die regelmatig te legen/verversen. In mijn geval staat de printer soms lang stil omdat ik weer wat bedacht heb wat ik natuurlijk eerst moet uittekenen. Als het vocht wat is gevroten :) weer verdampt omdat de printer aan gaat en de box verwarmd werkt een vochtvreter volgens mij averechts.

Cheers

D3rax

Post by D3rax » Wed Mar 20, 2013 9:19 am

Ik heb nog een rol Taulman en een rol frosty white PLA besteld bij FormFutura. Dus ik ga binnen kort eens met PLA aan de gang!
Up! Plus

realrouge

Post by realrouge » Sun Mar 31, 2013 3:29 pm

Heb een rol abs gekocht bij Formfutura maar door breedte van de spoel paste hij niet op de standaardhouder.
Heb wat zelf in elkaar gezet met 2 ijzere boekenplankhouders maar was benieuwd hoe andere dit hebben opgelost. Misschien een langer model van de standaard houder gemaakt?

Heb trouwens een wanddouchekophouder nagemaakt die kapot was. Werkt prima! Eerste echte toepassing waardoor zelfs mijn vrouw het nut begon in te zien :)

Ging om dit ding:
http://www.warmteservice.nl/product/A00 ... -chroom.do

Zie bijlages voor hoe het er nu uitziet. Moet eigenlijk nog even verven om compleet te maken...
Attachments
wandhouder1.jpg
wandhouder1.jpg (21.33 KiB) Viewed 22628 times
wandhouder2.jpg
wandhouder2.jpg (19.18 KiB) Viewed 22628 times

D3rax

Post by D3rax » Sun Mar 31, 2013 9:10 pm

Goede oplossing, altijd leuk om iets te kunnen repareren met de Up! :D .

Zit de ABS van Formfutura trouwens op de zelfde spoelen als hun PLA? Zo ja dan heb ik wel een spoolhouder voor je, je zult dan alleen nog een adpter moeten tekenen die op de mini past!

http://www.thingiverse.com/thing:51308

Mijn ervaringen met PLA zijn trouwens wat matig. De extruder verliest voortdurend grip op de fillament waardoor de boel verstopt en prints maar half af raken. Ik ga nu de penclip mod toepassen die hier op het forum wordt gebruikt. Kan deze helaas niet 1 op 1 toepassen omdat mijn nieuwe up een andere extruder configuratie heeft. Dus ik kan weer eens een middagje gaan tekenen :lol:
Up! Plus

realrouge

Post by realrouge » Wed Apr 10, 2013 9:05 am

Beetje late reactie maar de spoelhouder bevestiging op de up mini is anders dan op de "gewone" up.
Ga daarom deze maar eens proberen : http://www.thingiverse.com/thing:33938

Oland

Post by Oland » Fri Apr 12, 2013 2:02 pm

filament ervaring

Hi,

Nog wat newbie vraagjes.

Na tig vastlopers van mijn witte ABS kwam ik op het idee om de dikte eens te meten
en wat bleek over een aantal meters lengte varieerde de dikte tussen de 1,72
en de 1,85 mm. (en dat waarschijnlijk de hele spoel door)
Trek ik hem terug uit de extruder na de "vastloper" meet ik 1,82mm

Ik neem aan dat dat blijkbaar te dik wordt voor de extruder?

Is er dan zoveel verschil in filament? ( afgezien i.e.g. wel in prijs)

Is t'ie net lekker bezig ga je na 10 min kijken staat dat ding in de lucht te printen.

Bestaat er al een alarm die de dikte in de gaten houd (en dat je bijtijds
maatregelen kan nemen?

gr.
Hans

realrouge

Post by realrouge » Sat May 18, 2013 1:41 pm

Maak van je 3d printer een lokaal 3d print fabriekje: 3dhubs.com
Mijn Hub staat onder Utrecht en er zijn nog 3 hubs nodig voordat Utrecht "unlocked" wordt

Je zal er niet rijk mee worden maar is vanuit lokaal/sociaal support wel erg leuk.

Gilbert

3D Printer Winkel

Post by 3D Printer Winkel » Sun Jul 07, 2013 1:52 pm

Opzoek naar PLA filament? Neem een kijkje in onze webwinkel http://www.3dprinterwinkel.nl. We verkopen PLA in de diameters 1.75mm en 3mm en hebben op dit moment 10 kleuren op voorraad!

Groetjes

3D Printer Winkel

Post by 3D Printer Winkel » Sun Jul 07, 2013 2:02 pm

Op zoek naar PLA filament? Neem een kijkje in onze webwinkel http://www.3dprinterwinkel.nl. We verkopen filament in de diameters 1.75mm en 3mm. Op dit moment hebben we 10 kleuren op voorraad!

Groetjes

mariesv10

Post by mariesv10 » Thu Feb 19, 2015 5:20 pm

Hey allemaal,

ik zit er ook over na te denken een 3d printer te kopen. Ik lees alleen op verschillende websites (o.a. http://3dprinter-kopen.nl/) dat de Up! printers er tegenwoordig niet meer zo heel best afkomen qua prijs/ prestatieniveau.

Ik zoek een printer tot €1000 die veel mogelijkheden biedt.

groetjes,

Maurice

pp3dp.nl

Post by pp3dp.nl » Wed Feb 25, 2015 1:21 pm

Beste Maurice, zit je er over na te denken of verkoop je ze zelf? Je reclame staat ook in je signature dus zeggen dat op die website staat dat de Up niet goed genoeg is vind ik een beetje raar om op het Up forum the plaatsen.

Post Reply