Details in Dutch

UP User Group in Netherlands
scubamatt41

Details in Dutch

Post by scubamatt41 » Thu Dec 13, 2012 6:56 am

Hallo,

Deze plek heb ik aangevraagd om ervaringen, tips/tricks tussen Nederlandse UPgebruikers te kunnen delen.
Always breath out on the way UP

bashidap

Details in Dutch

Post by bashidap » Thu Dec 13, 2012 9:00 pm

Dat is een goed initiatief! In eigen taal is altijd eenvoudiger.

scubamatt41

Re: Details in Dutch

Post by scubamatt41 » Fri Dec 14, 2012 3:09 pm

Hallo,
Via dit forum heb ik al eerder in het Engels gepost over PMMA. Sheets van dit materiaal zijn naar mijn mening perfect.
Ik heb bv een lager geprint wat niet van het sheet los wilde toen ik het er af wilde "draaien". Maar zodra ik het sheet een beetje flexte kwam het los en kon ik met mijn nagel het raft verder los maken.

Dit materiaal heb ik bij mijn plaatselijke Fixet gekocht. Wel merk ik dat er stress in het plaatje komt oftewel haarscheurtjes en sommige zijn iets groter.
Daarom maar twee extra gekocht voor €3,00. Ook handig voor het wisselen tussen prints. Het eerste plaatje heeft dus scheurtjes maar het valt nog niet uit elkaar.

Voor een project waar ik mee bezig ben heb ik bij Formfutura (geen connecties mee) transparant PLA gekocht. Dit komt prima uit mijn UPmini en blijft net zo goed op dat PMMA bordje "plakken" als ABS.

Cheers
Matt

D3rax

Post by D3rax » Thu Feb 07, 2013 8:26 pm

Hallo,

Ik heb een Up! Plus besteld. Ik ben nu aan het kijken waar ik het voordeligst ABS en PLA kan bestellen. Voor de OEM ABS ben ik pp3dp.nl tegen gekomen, deze kost € 0,056 per gram inc. verzendkosten.

Voor third pary fillament kom ik bij Formfutura.com uit, waar ABS en PLA slechts € 0,034 per gram kost inc. verzendkosten!

Zover ik zie de voordeligste optie voor Nederland.

Ik maak me alleen een beetje zorgen om de temperatuur. De Up extruded op ABS op 260? Dit is boven de max temperatuur van de formfutura fillament. Ik weet niet op welke temperature de Up PLA extruded?

Probleem bij deze hogere temperatuur is dat de fillament kan gaan roken en meer gaat stinken.

Wat zijn jullie ervaringen? Gebruiken jullie de temperatuur mod die hier op het forum wordt genoemd?
Last edited by D3rax on Fri Feb 15, 2013 11:22 pm, edited 1 time in total.
Up! Plus

scubamatt41

Post by scubamatt41 » Fri Feb 08, 2013 9:06 am

Hi D3rax,

De filament wat ik tot nu toe bij Formfutura heb besteld is goed tot zeer goed gebleken. Tot nu toe heb ik print ervaring met Transparant PLA perfect op PLA setting van mijn UP mini, Laywoo 3D ook op PLA setting, Strong black ABS, Flaming Red ABS zeer mooi resultaat en Frosty White ABS en die heeft een zeer goede bonding (lagen onderling maar ook met het perfboard. Trouwens Frosty White plakt niet op de PMMA waar ik doorgaans mee print maar juist op het originele perfboard.

Vandaag verwacht ik de levering van Taulman 618 1.75mm Nylon van Formfutura, ik ben zeer benieuwd.

Groetjes, Matthijn

D3rax

Post by D3rax » Fri Feb 08, 2013 1:38 pm

Hallo Matthijn,

Ik ben wel benieuwd naar jouw ervaringen met de nylon van Formfutura. Ik zag dat op 245 graden het beste resultaat wordt behaald. Betekent volgens mij dat de UP! op de ABS stand net te warm is en op de PLA waarschijnlijk te koel (weet jij trouwens op welke temperatuur de PLA stand staat?).

Maak jij trouwens gebruik van de temperatuur mod waar je in die andere post naar verwijst (http://www2.artaylor.co.uk/pp3dp.html)?

Groet,

Xander
Up! Plus

scubamatt41

Post by scubamatt41 » Sat Feb 09, 2013 6:09 pm

Hi Xander,
Nee ik heb geen idee van de temp bij PLA ook niet van ABS. Misschien heb ik tot nu toe geluk gehad met 3rd party filament.
Wat ik hier wel lees is dat de settings per software versie veranderd dus er is geen pijl op te trekken.

Ik heb trouwens de nylon in huis maar nog geen test mee gedaan. Wat betreft de tempcontrol mod's, de ontwerper heeft het niet getest op een mini en ik waag mijn machine daar niet aan. Als pp3dp goed leest, zien zij dat de markt vraagt om tempcon.

Ik zou het alleen nodig hebben met laywoo tot nu toe.

Cheers

scubamatt41

Post by scubamatt41 » Wed Feb 13, 2013 12:10 pm

Hi Xander,

Heb net mijn UP mini geladen met nylon. Ik heb wel even de tijd genomen om de geleverde spoel over te zetten op een, in dit geval PP3DP, spoel.
Geloof mij dit loont de moeite. Je wilt niet dat tijdens het printen het filament strak om je spoel komt te zitten, is mij 1x overkomen met laywoo, gelukkig optijd gezien maar vandaar mijn tip.

Op ABS begint de UP mini te extruden rond de 260degC en PLA rond de 201degC. De PLA temp is te cool voor Taulman Nylon maar ABS fabriek temp is okay. Zorg er wel voor dat de Nylon droog minimaal moisture.
De Nylon is ook niet maat vast. Heb een proefje gedaan met een ring met binnen diameter 8mm en buiten diameter 16mm. Op het uiteindelijke ringetje zijn de afmetingen ongeveer 0.4 mm kleiner.

Dus Taulman Nylon instellingen voor de UP mini: Origineel perfboard en ABS setting. Software welke ik gebruik is 1.18
Cheers, Matthijn

D3rax

Post by D3rax » Fri Feb 15, 2013 3:41 pm

Nice dan ga ik binnenkort ook eens nylon proberen. Klopt het ook dat nylon minder stinkt dan ABS? Ik kan persoonlijk de ABS dampen niet goed verdragen, ik wil dan ook binnenkort overstappen naar PLA en/of nylon.

Nog een vraagje ten aanzien van PLA. Ik lees op het forum dat veel mensen voor PLA v1.15 gebruiken omdat de PLA temperatuur lager is. Maar als ik het goed begrijp gebruik jij voor v 1.18 en krijgt daarmee goede resultaten met de formfutura PLA?
Up! Plus

scubamatt41

Post by scubamatt41 » Fri Feb 15, 2013 5:42 pm

Ja dat kan minder ruiken. Zo wie zo heb ik niet veel last van dampen omdat ik een kast bij ikea heb gekocht met een deur van glas. Soort van vitrine. Mijn mini past daar perfect in en ik heb een afzuig ventilator op de achterwand gezet. In de achterwand een gat geboord voor de kabels van de printer maar ook voor de led strips (ikea). De dampen worden dus door die ventilator uit de kast gezogen maar passeren eerst een huis, tuin en keuken koolstof filter. Gekocht bij de handyman hier in Alkmaar.
Ook ik kreeg koppijn van de ABS en een onbehagelijk gevoel maar misschien is dat laatste persoonlijk.
Voor een indruk kan je kijken op http://pp3dp.com/forum/viewtopic.php?f=28&t=1605
Je kan ook kijken op thingiverse en zoeken op mijn nick voor een indruk van de filterbox.

IDD gebruik ik voor alle filaments waar ik mee print de v1.18 en de ABS of PLA instelling af fabriek. Het is natuurlijk even testen welke setting werkt maar tot nu ben ik zeer tevreden over Formfutura, fingers crossed ;) . Het leuke daarin is, dat wat ik vandaag bestel, morgen in huis is, mits op voorraad :)
De PP3DP filament is ook perfect maar ik op een geven moment moest ik 2 wk wachten.

Nog een tip; probeer ook eens te printen met polycarbonaat print sheets of pmma, ik ben benieuwd hoe jij dat zal vinden.

Cheers, Matthijn

ps nu ik dit schrijf zie ik vreemde koppelingen bij sommige van mijn woorden, is dat een virus?

D3rax

Post by D3rax » Fri Feb 15, 2013 6:46 pm

Dat onbehaagelijke gevoel kan ik zeer zeker beamen en ook ik krijg al vrij snel koppijn. Al met al lijkt het mij niet gezond. Ik heb dan ook al plannen om een goede afzuiging te maken. Ik was eigenlijk van plan om van plexiglas een ombouw te maken die over de printer kan worden geplaatst (mbv deze clips http://www.thingiverse.com/thing:38277). Op de ombouw wil ik dan een 120 mm fan plaatsen en daaraan een slang koppelen die ik uit het raam hang (mbv van dit koppelstuk http://www.thingiverse.com/thing:38813).

Jouw oplossing is echter ook interessant. Weet jij toevallig nog de naam van dat ikea kastje? Verder vroeg ik mij af of het kastje voldoende afgesloten is zodat de dampen er niet op de verkeerde plaats "uitlekken"?

Ik heb zelf ook gekeken naar het gebruiken van een koolstoffilter, maar ik twijfelde of deze filters effectief genoeg zijn voor ABS dampen. Wat zijn jouw ervaringen? Heb jij met het filter geen last meer van nare geur, hoofdpijn en onbehaagelijk gevoel als je ABS print. Mijn persoonlijke mening is dat je via een afvoerslang zeker bent dat alle dampen worden afgevoerd.

Tot slot wat betreft PLA, dat schijnt niet zo naar te ruiken als ABS, heb jij bij PLA dan ook geen last van hoofdpijn?

Ik ga in ieder geval de ikea catalogus eens doorspitten en eens kijken wat een plexiglas ombouw mij gaat kosten. Mijn gevoel zegt dat een kant en klaar ikea kastje goedkoper gaat zijn :)
Up! Plus

scubamatt41

Post by scubamatt41 » Mon Feb 18, 2013 1:18 pm

Hi Xander,
D3rax wrote:Weet jij toevallig nog de naam van dat ikea kastje? Verder vroeg ik mij af of het kastje voldoende afgesloten is zodat de dampen er niet op de verkeerde plaats "uitlekken"?
Het kastje is uit de BESTÅ serie. Via onderstaande link kom je op een ander kastje en die bestaat uit twee delen. (1x printer en 1x filament?)
Voor het filament kan je misschien wat warmte uit het print compartiment trekken?
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/S79885969/ maar of die ook voor de plus geschikt is, zal je moeten meten.
D3rax wrote:Ik heb zelf ook gekeken naar het gebruiken van een koolstoffilter, maar ik twijfelde of deze filters effectief genoeg zijn voor ABS dampen. Wat zijn jouw ervaringen? Heb jij met het filter geen last meer van nare geur, hoofdpijn en onbehaagelijk gevoel als je ABS print. Mijn persoonlijke mening is dat je via een afvoerslang zeker bent dat alle dampen worden afgevoerd.

Tot slot wat betreft PLA, dat schijnt niet zo naar te ruiken als ABS, heb jij bij PLA dan ook geen last van hoofdpijn?

Ik ga in ieder geval de ikea catalogus eens doorspitten en eens kijken wat een plexiglas ombouw mij gaat kosten. Mijn gevoel zegt dat een kant en klaar ikea kastje goedkoper gaat zijn :)
Ondanks dat ik in de ruimte zelf afblaas heb ik met die filterdoeken geen klachten. Je ruikt nu en dan filament maar toch :)
De deur sluit niet luchtdicht en dat is eigenlijk wel goed. Daardoor wordt er verse lucht in het kastje gezogen. Nu is het niet zo dat gelijk de warme lucht weg is, nee het gaat rustig. Tenzij je een behoorlijke ventilator er aanhang, dat is wat anders. Een vacuum getrokken kastje is ook weer zo lullig. :D

Trouwens, printer staat in een hobby kamer en ik kan de printer ongezien zijn gang laten gaan dus ik ben daar vrij weinig tijdens het printen. Dat zal ook wel in het voordeel werken. :roll:

Success!

D3rax

Post by D3rax » Fri Feb 22, 2013 8:53 pm

Ik heb inmiddels ook mijn afzuiging gemaakt. Het is geen plexiglas ombouw geworden, dat was echt veel te duur. Het Ikea kastje is het uiteindelijk ook niet geworden, ik heb eerst nog eens nagedacht over een wat goedkoper alternatief. En uiteindelijk dus ook gevonden! Was erg makkelijk om te maken, toen ik eenmaal alle materialen had was het binnen een uurtje gefixt. Totale kosten, ongeveer 50,- euro.

Ik moet nog even testen hoe effectief het is bij lange prints, maar de 120 mm fan zuigt goed af dus ik verwacht dat het een goede oplossing is.

http://www.thingiverse.com/thing:53077

Image
Image
Image
Image
Up! Plus

scubamatt41

Post by scubamatt41 » Sat Feb 23, 2013 9:27 am

Hi dat ziet er goed uit! Wel lastig om de printer in de gaten te houden. Zijn er geen transparante boxen?
Ik heb zelf wel eens van die "ja maar dat wil ik nie" momenten. Lijkt mij handig om te zien wat potentieel fout kan gaan. Klemmetje net niet op de goede plek of het nozzle karretje rost ergens tegenaan. Just saying :?

D3rax

Post by D3rax » Sat Feb 23, 2013 9:44 am

De bovenkant is niet mat maar doorzichtig, dus van bovenaf kun je best goed de print in de gaten houden. Helaas heb ik geen doorzichtige bakken van dit formaat gezien.
Up! Plus

scubamatt41

Post by scubamatt41 » Sat Feb 23, 2013 3:01 pm

Okay, ik heb een mini en die zit in een metalen jasje vandaar. Dan heb ik niets gezegd ;)
Was ook wel duidelijk te zien op je foto dat je een plus hebt :oops: , of is dat een afinia?

realrouge

Post by realrouge » Fri Mar 01, 2013 7:22 pm

Van de week up mini besteld bij printabout.nl ben benieuwd. (met name of ze die week levertijd gaan halen :)
Zag iets over goede ABS adresjes en heb oa deze gevonden:
http://3dprinter4u.nl
De printer is ook erg stoer met name print afmetingen (220x210x175 mm) maar dan moet je wel 1500 incl btw neertellen.
Ook pre is dat het Nederlands produkt is. Misschien de volgende :)

En nog een tip: http://www.thingiverse.com/thing:24856
Mijn kids kunnen niet wachten tot ze hun model kunnen gaan printen :)

Ben trouwens benieuwd naar waar jullie de up hebben gekocht en welke (up of up mini)
En wat jullie levertijd en support ervaringen zijn.

Alvast bedankt.

scubamatt41

Post by scubamatt41 » Sat Mar 02, 2013 6:55 am

Hi realrouge,
Mijn mini kwam direct uit China voor ongeveer het zelfde bedrag incl shipping. Had wel te maken met een langere lvrtijd. Er was op dat moment geen echte dealer in Nederland. Nouja dezelfde verkoper die ze nu nog steeds aanbied voor behoorlijk veel meer. Aan de hand van zijn/haar website weten ze al een paar maanden niet wie/wat ze zijn en wat ze doen.
Dus ik denk dat je geen miskoop hebt. Wat betreft support. De eerste mini's hadden problemen met het bed dat niet pas stond ten opzichte van de extruder. Daar heeft PP3DP tijd in gestoken en oplossingen aangedragen. Te meer ook omdat vrijwel elke mini eigenaar dit manko zag.

Daardoor kreeg ik de indruk dat men er bovenop zat. Daarna kwam v1.18 voor windows. Voor mij werkt deze software, voor anderen is dit op sommige punten niet voldoende.
Af fabriek had ik de mini binnen een paar minuten aan het printen. Het bed was niet een halve cm uit level, maar een paar tiende hoor, zo erg nou ook weer niet.

Onlangs zag ik een behoorlijke afwijking. Wanneer het meegeleverde calibratie file wordt geprint. Dan wordt niets met de daaruit komende waarde gedaan.
Er zijn meer klachten over deze "schijn" calibratie en daar wordt niets mee gedaan. Evenals de "wish list" of "feature request" lijsten. Dus op dit moment is mijn idee dat de support vanuit PP3DP nul is.

Als tip wil ik je meegeven om ook eens bij Formfutura.nl te kijken voor je filament. Jammer dat bij de "Builder printer" geen resolutie staat. :?
Ik heb gemerkt dat de fumes niet heel lekker zijn ondanks dat de mini een metal jacket heeft komen ook daar fumes uit. Je kan bij ikea tranparante boxen kopen en zoiets maken zoals D3rax heeft gedaan :)
Daar heb ik boxen van 150 liter gezien, dan heb je ook plaats voor wat filament.

Cheers, Matthijn

realrouge

Post by realrouge » Sat Mar 02, 2013 2:02 pm

Thanx Matthijn voor je verhaal.
Zal gelijk alles controleren als hij binnenkomt. Had ook gelezen dat bij eerdere modellen er bepaalde clips kapot gingen maar dat die als spare meegeleverd werden....
Maar heb ook veel positieve verhalen gelezen en gezien (qua geprinte modellen) dus hoop op het beste.

Support is volgens mij altijd wel probleem bij scherpe deals uit Azië. Ondanks goede basis lijken de commerciele/marketing krachten vaak de overhand te krijgen wat de support/development niet ten goede komt.

Zal mij eerste ervaringen wel delen hier.

Groeten

Gilbert

D3rax

Post by D3rax » Sat Mar 02, 2013 6:17 pm

Hey Gilbert,

Welkom bij de club :D, ik heb mijn Up! Plus ook bij printabout besteld. Ik ben er zeer tevreden over. Wel kan ik je inderdaad aanraden om een afzuigingskap te maken. Maar ik denk dat je die conclusie al vrij snel zelf zult trekken na je eerste prints....

Ik heb inmiddels bij Formfutura de Taulman 618 nylon besteld en getest (leuk detail trouwens de 1.75 mm wordt nu ook op een spool geleverd). Ik moet zeggen dat de nylon prima print op de ABS stand, het standaard prefboard en met de windbarriere volledig open. Het levert ook zeer soldide en sterke prints op, absoluut niet te vergelijken met ABS. Ik heb nu een aantal gopro mounts geprint die volgens mij sterker zijn dan de orginele :)

Echter het verwijderen van de support is een drama. Over het algemeen gaat het redelijk, maar op sommige plekken is de support even sterk gehecht als de rest van de print zodat het niet loskomt en niet zichtbaar is waar de support ophoudt en het model begint.

Mathijn heb jij nog tips om de support beter los te kunnen krijgen? Andere instellingen of misschien een extra fan toevoegen die over de print blaast (dit schijnt te helpen bij PLA)?

Ik denk dat ik op termijn een temp mod ga kopen of maken, zodat de extrusion temperatuur rond de 145 graden komt (aanbevolen temp voor nylon). Jammer genoeg zijn de verzendkosten voor de temperatuur mod nog al duur http://www.amazon.com/Extruder-Nozzle-T ... B00BGWZBKA

Dus ik ga eerst eens kijken of ik er zelf een kan maken.
Up! Plus

Post Reply