grote voorwerpen printen met de UP! mini

UP User Group in Netherlands
Post Reply
Harmen

grote voorwerpen printen met de UP! mini

Post by Harmen » Thu Sep 05, 2013 10:34 pm

Hallo,

Ik vroeg me af hoe jullie zonder kromtrekken of niet :P,grote objecten printen met de UP mini.

Met een groot object heb ik diverse opties geprobeerd: van solid naar bighole gecombineerd met fast,normal en fine.
Geadviseerd wordt volgens de handleiding, dat je met grote objecten in bighole print en in fast mode.
Ook het opwarmen van het printplatform voor een poos 15min of een uur wordt geadviseerd en heb ik gedaan*.

*Ik betwijfel dat mijn platform echt 100 graden heet wordt.
Zit er aan te denken om er een extra temperatuur sensor er aan te plakken want de software geeft bij mij niet aan hoe heet de plaat is, wel dat ie aan het "heaten"is.
Ik heb trouwens al diverse software versies gehad en geprobeerd.
De laatste versie 2.0 ben ik niet instaat om de nozzle height in te stellen, daarintegen wel met versie 1.15 en 1.14 waarvan ik de laatste gebruik.

De vragen die ik eigenlijks had waren:

-Als jullie iets gaan printen en dan alvorens op "table preheat for 1 hour" drukken gaat ie naar een uur dan printen?, (bij mij niet namelijk,ondanks ik nog moet controleren als die echt 100 graden wordt,( hij is wel heet maar je kunt hem best nog wel met de blote handen aanraken)

-welke instellingen gebruiken jullie verder voor het printen van grote formaten(10x10cm>)

-andere tips tegen kromming, behalve kaptontape:P

Ik print trouwens met ABS, de rol die er bij zat geleverd.

Ondanks er nog opties zijn om te proberen, vraag ik toch alvast wat jullie ervaringen zijn en of hoe jullie het aanpakken:).

Groetjes

Oland

Re: grote voorwerpen printen met de UP! mini

Post by Oland » Fri Sep 06, 2013 12:24 pm

Hallo Harmen,

"table preheat for 1 hour", zelf doe ik altijd 15min en gaat daarna niet zelf printen tenminste niet bij mij, tijdens of daarna geef ik pas de printopdracht.
Temperatuur voor zover ik weet is 50 graden ook ik kan hem beetpakken.

Wat kan helpen voor grote oppervlakten is o.a. op de hoeken wat extra's meeprinten een trucje wat ik ergens op het forum tegenkwam
alleen gaat dat wel van je eigenlijke ontwerp af wat maat betreft natuurlijk zelf print ik nog steeds op perfboard wat er bijgeleverd werd.
Even een voorbeeld wat ik bedoel:
Image1.jpg
Image1.jpg (54.74 KiB) Viewed 7126 times

realrouge

Post by realrouge » Fri Sep 06, 2013 2:22 pm

Heb ook niks speciaals gedaan en print ook met de standaard perfboards.
Wel in begin een keer goed gecalibreert en sommigen beweren zelfs dat je dit vaker moet doen maar heb zelf daar nog geen aanleiding voor gevonden.

Board wordt inderdaad niet warmer dan graad of 50 omdat de Up! Mini een gesloten kast heeft. Is dus wel zaak dat je die helemaal dicht houdt bij het printen.

De truuk met de extra hoek delen heb ik ook gelezen en gezien en makes sense...

suuk6 ermee!

Harmen

Post by Harmen » Fri Sep 06, 2013 5:07 pm

Hallo mede uppers, bedankt voor de reactie,

Ik ga het zo uit proberen:D ben benieuwd.

Ik had gister op de bodem van mijn werkstuk allemaal vierkantjes gemaakt maar dat was niet zo'n succes,bolde net zo hard weer op:p
C1.png
C1.png (69.44 KiB) Viewed 7109 times
Heb intussen ook al een rol PLA besteld, dat zou minder last hebben van kromtrekken:o

Inderdaad de deurgesloten houden is vast een goed idee:P
Ik vind dat met dat preheaten dan wel wat onduidelijk, ik zat gister al van moah een uur verder nu zou die toch echt moeten beginnen met printen.. nee haha:P

@realrouge: dat regelmatig calibreren, zie je vanzelf wel terug aan de printjes denk ik.
Wel had ik gister ook nog eens de nozzle height gechecked maar de afdrukkjes waren nog steeds hetzelfde en was bij mij nog steeds ''optimaal'' bij 123,20 mm. ( wel kort tijdsbestek van paar weken).

Post Reply